2008-08-23 | 02:30:25

We can be heroes, just for one day...

David Bowie - Heroes

..Troligen en av de bästa låtar som någonsin producerats. Så vacker, så bitterljuv och melodin är bara helt fantastisk. Och när man tänker på hur den kom till så blir effekten av den ännu starkare; Bowie bodde i västberlin och såg ett par stående vid Muren - två levnadsöden resulterade i denna låt, för evigt fångdade i den rådande tidsandan.

För övrigt tycker jag det är intressant med musikhistora, främst från 60- och 70-talen. Jag upplever att sådan musik inte produceras längre, och då menar jag inte soundet, utan snarare avsaknaden av eftertänksamhet. Idag går det att producera ett album på en eller två veckor. Detta kan jag tycka är aningen sorgligt, då det sällan resulterar i några kvalitativa resultat. Jag menar, hur många kommer lyssna på t.ex. en sådan dänga som Olas låt "Nathalie" eller pojkbandssmörlåtar om 30 år? Inte jag iallafall. Visserlingen förändrar tiden det mesta, men en del musik goes round' and round' och det tycker jag är skönt. Även om jag knappt var påtänkt vid föregående nämnda årtionden går det alltid att finna musik och musiker som gjort bra musik under denna tid. Ett annat band jag gillar mycket är Queen, även om deras musik bitvis kan ses som aningen pretentiös, går det inte att förundras över deras briljans. Att de dessutom råkade ha (enligt mig i alla fall) en av tidernas bästa sångare och musiker gör knappast saken sämre. Visste ni förresten, att deras låt Bohemian Rhapsody tog nästan två veckor att spela in, en enda låt liksom.. Men så blev resultatet också en väldigt vacker låt.  

Bara för att vill jag avsluta med:

"I wish you could swim
Like the dolphins-like dolphins can swim
Though nothing-nothing will keep us together
We can beat them-for ever and ever
Oh we can be heroes-just for one day"

P.S Om jag någonsin gifter mig, ska det här vara vår låt!
0 Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: